Szkolenie dla lubuskich LGD
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich przy Departamencie Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich zorganizował w terminie 27 – 28 kwietnia bieżącego roku w Pensjonacie Dychów szkolenie skierowane do lokalnych grup działania (LGD).
Uczestników szkolenia powitał Pan Józef Giemza, Dyrektor Departamentu. Zapewnił on o szczególnym zainteresowaniu Departamentu zagadnieniami związanymi z inicjatywą LEADER. Dyrektor podkreślił również, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lokalnych grup działania, planowane są kolejne szkolenia.
Pierwszą część szkolenia prowadziła Pani Greta Boguszewska – Drapa, Główny Specjalista ds. Ogólnorolnych z Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego . Omówiła ona wniosek, plan oraz wymagane załączniki działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” (na przykładzie wniosku dotyczącego agroturystyki) i „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”. W drugiej części szkolenia głos zabrał Pan Andrzej Gembara, Kierownik Wydziału Autoryzacji Płatności i Pomocy Technicznej. Przedstawił on zagadnienia zawiązane z wypełnianiem wniosków o płatność w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Zwrócił szczególną uwagę na błędy najczęściej popełniane przez beneficjentów. W drugiej części obrad zostały również omówione przez Pana Krzysztofa Kościukiewicza, Kierownika Wydziału Wdrażania, wyniki kontroli przeprowadzonej w dniach 2 – 4 lutego 2010 roku w Departamencie PROW przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kontrola dotyczyła wyboru lokalnych grup działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz procedury rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy na „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.
W drugim dniu szkolenia Pan Marek Dominiak z Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawił uczestnikom błędy najczęściej popełniane na etapie przygotowywania wniosków o płatność przez wnioskodawców działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”.
Uczestnicy szkolenia docenili fakt, że Kierownik Wydziału Autoryzacji Płatności i Pomocy Technicznej poświęcił im tak dużo uwagi (trzy godziny ponad zaplanowany czas) i cierpliwości w odpowiedzi na ich pytania, wątpliwości i sugestie. Omówiono bardzo wiele problemów, z którymi borykają się LGD. Właśnie takiej formy szkoleń oczekiwaliby przedstawiciele LGD.
Na zakończenie Dyrektor Departamentu PROW podziękował uczestnikom szkolenia za aktywny udział oraz odpowiadając na zgłaszane przez przedstawicieli LGD propozycje, zaproponował szkolenie w zakresie finansów LGD i stowarzyszeń, które zostanie zorganizowane przez Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (SR KSOW) w ostatniej dekadzie czerwca br.